Veelgestelde vragen

We beantwoorden hier algemene vragen over het NCO, vragen over privacyaspecten, vragen over het downloaden van rapportages en ondersteuningsvragen. Staat uw vraag er hier niet bij, kijk dan bij ons informatiepunt.

Staat uw vraag er niet bij? Stel deze dan via info@nationaalcohortonderzoek.nl.

Algemene vragen

  • Wat is het NCO?

    Het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs zorgt ervoor dat er in Nederland goed onderwijsonderzoek kan blijven plaatsvinden terwijl scholen daar minder tijd in hoeven te steken en ze er meer voor terugkrijgen. Efficiënter onderzoek, meer resultaat.

  • Wat doet het NCO?

    Het NCO staat voor de belangen van het onderwijs, de wetenschap en het onderwijsbeleid en combineert deze op een efficiëntere manier. Het zorgt voor slimme koppeling van bestaande data en voor betere spreiding van de onderzoekslasten over alle scholen, zodat elke school minder vaak hoeft deel te nemen aan onderzoek en zodat wetenschappelijk onderzoek blijft verzekerd van voldoende respons. Informatie uit onderzoek vloeit terug naar het onderwijs en naar beleidsmakers.

  • Wat is cohortonderzoek?

    Cohortonderzoek heet zo omdat het gaat om zogeheten cohorten – groepen – van mensen die over meerdere jaren worden bekeken. Bij NCO gaat het om grote groepen leerlingen; hier vergelijkbaar met de jaarlagen (per opleiding) in een school. Door dezelfde groepen personen op meerdere momenten onder de loep te nemen, krijgen onderzoekers een goed beeld van langetermijnontwikkelingen en verklarende factoren.

  • Ik ben geen schoolbestuurder. Kan ik toch een idee krijgen van wat er in een NCO-rapportage staat?

    We stellen ook voorbeeldrapportages in pdf beschikbaar. Deze zijn bruikbaar voor bijvoorbeeld adviseurs of andere ondersteunende dienstverleners aan het onderwijs, om zich een algemeen beeld te vormen van de inhoud van de NCO-rapportages.

  • Welke leerlingvolgsystemen en toetsen kunnen gebruikt worden om deel te nemen aan de leergroei-rapportages?

    Voor de leergroei-rapportages kan gebruik gemaakt worden van de leerlingvolgsystemen van Cito, ParnasSys en ESIS. De toetsen die gebruikt kunnen worden zijn de toetsen van Cito, IEP, Boom en Diataal.

  • Kan de school rapportages gebruiken voor PR-doeleinden?

    Dat is mogelijk als het bevoegd gezag (meestal de bestuurder of schoolleider) daartoe beslist. Het zal uitdrukkelijk niet gebeuren dat NCO een overzicht van -bijvoorbeeld- de best presterende scholen publiceert.
    Bedenk verder dat niet zozeer de harde getallen, maar juist de verklaring en duiding ervan het meest veelzeggend zijn. En precies daar is een vergelijking van scholen op basis van de NCO-rapportages niet te maken. Zo is de ‘referentieschool’ voor elke school verschillend (gegenereerd o.b.v. de kenmerken die precies overeenkomen met eigen school); deze kan dus niet dienen als vergelijkingsinstrument tussen scholen onderling. Kortom: wanneer een school de rapportages gebruikt om goede resultaten te tonen, is het aan te raden om meer context te vragen. Zijn de resultaten misschien vooral zo goed omdat de school veel leerlingen van hoogopgeleide ouders trekt zodat zij al met een goede uitgangspositie binnenkomen? Of is het de verdienste van de school dat de leerlingen goed presteren? Kortom: een rapportage geeft weliswaar een beeld van hoe de school het doet, maar vaak is meer achtergrondkennis nodig om er betekenis aan te verlenen.

  • Wat is het verschil tussen Ultimview, Vensters en de leergroei-rapportages?

    ParnasSys en vensters geven overzichten voor uw school. Met de NCO leergroei-rapportages kunt u zien wat de gemiddelde prestatie is van vergelijkbare scholen. U kunt zo zien hoe uw school presteert ten opzichte van andere, vergelijkbare scholen. Voor NCO worden er fictieve referentiescholen berekend. Voor elke school wordt gekeken naar verschillende kenmerken van de school (schoolgrootte, mate van stedelijkheid, etc.) en naar de achtergrondkenmerken van  uw leerlingen.

  • Kunnen wij als sbo/so/vso onderwijs ook NCO-rapportages ontvangen?

    Sbo-scholen ontvangen sinds juni 2022 leergroei-rapportages. Aangemelde schoolbesturen kunnen deze twee keer per jaar downloaden in de CBS-downloadomgeving.

    Daarnaast zijn er in oktober 2022 ook de eerste reguliere rapportage beschikbaar besteld voor het sbo. Deze scholen hoeven hier geen extra acties voor te ondernemen. Het schoolbestuur kan deze rapportages downloaden samen met alle andere reguliere rapportages via het downloadportal bij het CBS.

    Voor so- en vso-scholen is het vooralsnog niet mogelijk een rapportage te maken. Dit in verband met veel privacygevoelige informatie, en ook erg kleine scholen/groepen/cohorten leerlingen waardoor nauwelijks een rapportage te maken is. Op dit moment is de enige informatie die wij hebben of leerlingen ingeschreven staan in het so/vso. Over welke school ze specifiek ingeschreven staan en andere informatie zoals toets scores of achtergrondinformatie hebben we geen beschikking.

  • Hoe kan ik mijn school aanmelden voor de leergroei-rapportages?

    Aanmelden voor de leergroei-rapportages kan hier.

  • Is er een connectie tussen het Nationaal Programma Onderwijs en de leergroei-rapportages?

    De scholen kunnen de leergroei-rapportage gebruiken om hun resultaten voor het NPO te monitoren. Het gaat hier dus niet om een aparte rapportage speciaal in het kader van het NPO. De gegevens hiervoor worden opgehaald via de LASsen of via het LVS. De procedure hiervoor staat in het informatiepakket uitgelegd.

  • Wat betekent NCO voor schoolleiders en leraren?

    Het NCO levert voor elke school en elk schooltype (vwo, havo, vmbo tl/gl, vmbo kb/bb, basisonderwijs) een jaarlijkse rapportage. Deze geeft inzicht in de opbrengsten van de school en kunnen gebruikt worden voor het kwaliteitszorgbeleid. Ook bieden de rapportages een goede achtergrond om het gesprek met Inspectie, personeel en ouders aan te gaan over de kwaliteit van de school. Het NCO maakt voor deze rapportages gebruik van bestaande gegevens, dus daar hoeft u niets voor te doen. Het zorgt bovendien voor een eerlijke verdeling van meerdere grootschalige studies. Daardoor hoeven scholen minder vaak deel te nemen aan onderzoek, zodat er meer tijd besteed kan worden aan het verzorgen van onderwijs.
    Via het bevoegd gezag (doorgaans het bestuur) kunnen schoolleiders en leraren inzage krijgen in de rapportages die het NCO per opleiding samenstelt. Dat geeft informatie over hoe de eigen opleiding het doet, bijvoorbeeld qua voorbereiding op vervolgonderwijs.

  • Wat betekent NCO voor schoolbestuurders?

    Het NCO levert aan schoolbestuurders een rapportage voor elk schooltype van hun scholen (BRINvestiging). Deze rapportages bevatten data over de vervolgopleidingen van leerlingen, geven inzicht in de opbrengsten van de school en kunnen gebruikt worden voor het kwaliteitszorgbeleid. Ook bieden de rapportages een goede achtergrond om het gesprek met Inspectie aan te gaan over de kwaliteit van de school. In de NCO-rapportages gebruiken we zoveel mogelijk dezelfde definities en afbakeningen als de Inspectie, zodat hierover geen discussies ontstaan. Het NCO maakt voor de rapportages gebruik van bestaande gegevens. Het zorgt bovendien voor een eerlijke verdeling van meerdere grootschalige studies. Daardoor hoeven scholen minder vaak deel te nemen aan onderzoek.


Technische vragen over het downloaden van rapportages

  • Hoe kan ik mijn rapportages in bezit krijgen?

    De reguliere rapportages zijn elk jaar vanaf begin oktober beschikbaar. Om deze in bezit te krijgen, doet u het volgende.

    Ga in uw browser naar https://nationaalcohortonderzoek.cbs.nl/;
    Log in met het bestuursnummer en wachtwoord dat u in de brief heeft ontvangen.
    Kies de periode waarvan u de rapportages wil; deze worden dan van al uw scholen in één keer gedownload.

  • Het aanvragen lukt niet, wat moet ik doen?

    Heeft u op https://nationaalcohortonderzoek.cbs.nl/ ingelogd met uw bevoegd-gezagnummer en uw wachtwoord, dan wordt u in principe doorgeleid naar de url nationaalcohortonderzoek.cbs.nl/rapporten/[uw bevoegd gezag nummer]/. Is dat niet het geval? Gaat u dan handmatig naar nationaalcohortonderzoek.cbs.nl/rapporten/[bevoegd gezag nummer]/ en vul uw bevoegd-gezagnummer in.
    Het is mogelijk dat u een tweede keer uw bevoegd-gezagnummer en wachtwoord moet invullen.
    Indien het wachtwoord verkeerd wordt opgegeven, dan krijgt u de melding dat het wachtwoord of de gebruikersnaam verkeerd is.
    Gaat er iets anders mis, meld het ons dan via info@nationaalcohortonderzoek.nl.

  • Hoe weet ik dat het downloaden veilig gebeurt?

    Voor zowel het samenstellen van de rapportages als voor het aanvragen en aanleveren ervan, is veiligheid een groot aandachtspunt. Mede om die reden werkt NCO samen met het CBS. Bij het aanvragen van uw rapportage uit 2021 in oktober 2022, geldt ook omwille van de veiligheid dat u uw wachtwoord ontvangt via een beveiligde verbinding. We maken daartoe gebruik van SURF filesender. Wees a.u.b. ook zelf voorzichtig met het verspreiden van de inloggegevens die u van NCO ontvangt.

  • We hebben geen wachtwoord om de rapportage te downloaden, wat moeten we doen?

    Op dit moment krijgen scholen één keer per jaar een brief met nieuwe inloggegevens. Het kan dan gebeuren dat sommige besturen de brief nog niet hebben ontvangen. In dat geval kunt u contact met ons opnemen via info@nationaalcohortonderzoek.nl.

  • Het inloggen lukt niet, wat moeten we doen?

    Op deze manier zou het moeten lukken:

    1. Ga in uw browser naar https://nationaalcohortonderzoek.cbs.nl/. Uit ervaring werkt Chrome doorgaans goed.
    2. Log in met uw bestuursnummer en wachtwoord. Let op dat er in het wachtwoord geen spaties meekomen, dan krijgt u een foutmelding.
    3. Als u inlogt, ziet u het bestand staan onder de naam ‘Rapportages’.
    4. Klik daar één keer op. U wordt gevraagd nogmaals uw gebruikersnaam en wachtwoord in te voeren. Uw gebruikersnaam is het bestuursnummer. 
    5. Kies vervolgens voor ‘opslaan’ (en niet voor ‘opslaan als’, of ‘openen’). 
    6. Het bestand wordt gedownload op uw computer. Het betreft een zipbestand. Dit kunt u zonder wachtwoord openen, en bevat pdf-bestanden met de rapporten van de scholen die bij uw bestuur horen.
  • Ons brin-vestigingsnummer is gewijzigd. Klopt onze rapportage nu wel?

    Voor de reguliere rapportage houden wij rekening met het brin-vestigingsnummer dat bekend is bij DUO. Daarnaast moet uw school onder uw nieuwe brin-vestigingsnummer ook voldoende gegevens hebben om een rapportage te kunnen genereren. Zodra uw brin-vestigingsnummer genoeg gegevens heeft om een volledige rapportage te berekenen dan krijgt u een rapportage van ons. Wij kunnen geen brin-vestigingsnummers aan elkaar koppelen. De oude en nieuwe nummers worden als twee afzonderlijke scholen gezien.

  • Wat gebeurt er met de beschikbaarheid van rapportages na een fusie?

    Nieuwe besturen krijgen geen toegang tot oude rapportages van scholen voordat ze onder hun bevoegd gezag vielen. De rapportages van voor de fusie moet u dus vóór de fusie downloaden en elders opslaan.

  • Ik kan in ParnasSys/CITO/ESIS nog geen bezwaren registreren. Klopt dat?

    Ongeveer een week na de deadline voor de aanmeldingen zal de faciliteit voor het invoeren van bezwaren open worden gezet in het leerlingvolgsysteem of leerlingadministratiesysteem. Houdt u dit in de gaten?


Privacyvragen

  • Welke data worden gebruikt voor de rapportages?

    Het NCO maakt gebruik van bestaande data voor de schoolrapportages. Dit betreft data over de onderwijsloopbanen van leerlingen uit BRON (DUO), aangevuld met achtergrondkenmerken van leerlingen afkomstig van het Sociaal Statistisch Bestand van het CBS (bv. sociale status, etnische herkomst) en kenmerken van scholen (bv. denominatie, schoolgrootte). Vanaf schooljaar 2020-2021 kan het NCO ook gebruikmaken van gegevens uit leerlingvolgsystemen voor extra informatie over de leergroei, wanneer het schoolbestuur hiervoor toestemming verleent en de ouders hierover geïnformeerd worden. Het gaat daarbij uitsluitend om niet-bijzondere persoonsgegevens, zoals de scores op reken- en taaltoetsen. Deze data wordt apart verwerkt tot leergroei-rapportage, naast de reguliere rapportages die zonder aanmelding voor elk schoolbestuur worden berekend.

    Meer over de  leergroei-rapportages

  • Hoe waarborgt NCO de privacy van individuen?

    Op verschillende manieren heeft NCO ervoor gezorgd dat de informatie in de rapportages nooit herleid kan worden naar individuen. Wanneer de inhoud bij meer mensen bekend is, kan dus nog steeds niemand conclusies trekken over bijvoorbeeld de slechte cijfers van leerling Anne, en ook niet over bijvoorbeeld de slechte cijfers in de klassen van leraar Bertus. Meer in het algemeen geeft een rapportage wel een beeld van hoe de school het doet, waarbij dit met meer achtergrondkennis ook meer betekenis krijgt.

  • Waarom hebben wij als school een wettelijke verplichting om gegevens te delen met het CBS, maar kunnen ouders wel bezwaar maken?

    Wat belangrijk is om in dit verband te vermelden, is dat de leergroei-gegevens niet onder de verplichte levering van informatie vallen die scholen moeten doen. Scholen zijn wel verplicht om informatie bij te houden in een leerlingvolgsysteem, maar ze kunnen er nu voor kiezen deze informatie te delen met NCO ten behoeve van de leergroei-rapportages. Het CBS mag deze gegevens verwerken, zoals ze dat ook doen bij de verplicht aangeleverde gegevens.

  • Waarom gebruiken jullie het BSN-nummer?

    Om de data bij de CBS te kunnen koppelen aan de NCO-data hebben we voldoende gegevens nodig om de juiste persoon te kunnen identificeren; alleen naam en geboortedatum levert niet voldoende informatie om deze koppeling met voldoende succes te kunnen uitvoeren. De pseudonimisering van de gegevens vindt na koppeling plaats. Als een BSN eenmaal rechtmatig is verzameld (en dus o.a. daarvoor een grondslag als bedoelt in artikel 6 lid 1 AVG beschikbaar is) kan het BSN vervolgens ook rechtmatig met CBS gedeeld worden ten behoeve van statistisch/wetenschappelijk onderzoek (omdat dit doeleinde altijd verenigbaar is met het oorspronkelijke verzameldoel).

  • Hoe waarborgt NCO de privacy van leerlingen en oud-leerlingen?

    De vertrouwelijke omgang met gegevens en de anonimiteit van individuen staan bij NCO voorop. NCO zorgt er dan ook voor dat informatie niet te herleiden is tot individuen. Bovendien zijn de rapportages eigendom van de scholen en schoolbesturen.  

    De volgende maatregelen waarborgen de privacy: 

    • AVG: Het CBS heeft de wettelijke taak om statistisch onderzoek te doen. Hiervoor mag het gebruikmaken van gegevens die schoolbesturen aan DUO leveren. Het CBS is zelfstandig verwerkingsverantwoordelijke voor alle gegevens die het verwerkt (artikel 6 lid 1 sub c van de AVG). 
    • Pseudonimisering: Vanuit het LVS van een school worden identificerende gegevens meegestuurd naar het CBS. Hierdoor kan het CBS de LVS-gegevens koppelen aan andere gegevens van de juiste leerling. Direct na koppeling van de LVS-gegevens aan de gegevens van het CBS worden de identificerende gegevens gewist en voegt het CBS fictieve persoons- en schoolnummers toe. Ook bij CBS-gegevens die niet gekoppeld zijn aan LVS-gegevens voegt het CBS deze fictieve nummer toe. De NCO-onderzoekers werken met de fictieve nummers. Alleen het CBS heeft de sleutel waarmee de fictieve nummers zijn gemaakt. 
    • Beveiligde omgeving: Alle informatie wordt door het CBS en de NCO-onderzoekers in een beveiligde omgeving opgeslagen en bewerkt 
    • Minimaal aantal leerlingen: De systemen van het CBS genereren geen informatie wanneer het gaat om groepen van 5 of minder( oud-)leerlingen. Ook worden percentages lager dan 5% altijd gepresenteerd als 5%, en percentages hoger dan 95% als 95%. Dit geldt overigens niet voor de gegevens over de loopbanen van leerlingen in de periode bij u op school. Deze gegevens komen immers uit de eigen schooladministratie, waarvan u als bevoegd gezag de eigenaar bent.
    • Downloaden: Alleen schoolbesturen kunnen de NCO-rapportages downloaden. Hiervoor is een beveiligde omgeving ingericht.  

    Voor ouders hebben wij een informatiepagina.

    Informatie voor ouders/verzorgers

  • Hoe ver terug in de tijd moeten we bezwaren opvragen aan ouders van kinderen die al van school zijn?

    Om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen voor een school vragen wij ook de gegevens op van de schoolverlaters van de laatste 2 schooljaren; hierbij is het nodig om 7 jaar terug te gaan om de gegevens vanaf groep 3 voor deze schoolverlaters mee te nemen.

  • Wat gebeurt er met de bezwaren?

    Nadat bezwaren geregistreerd zijn, worden de gegevens van die kinderen niet meegenomen in het gegevensbestand dat de school aanlevert aan NCO om de leergroei-rapportage te berekenen.

  • Wie moet de verwerkersovereenkomst regelen en tussen wie moet die geregeld worden?

    Het NRO (NWO) heeft geen verwerkersovereenkomst met de LVS-leveranciers (of LAS-software voor het voortgezet onderwijs). De LVS-leveranciers verwerken in eerste instantie namelijk de persoonsgegevens van leerlingen in opdracht van het schoolbestuur, omdat het schoolbestuur toetsgegevens en voortgang zelf bijhoudt voor jaarlijkse individuele rapporten. Dit betekent dat het schoolbestuur een verwerkersovereenkomst dient te hebben met de LVS-leverancier. 

    Het NRO maakt vervolgens gebruik van de reeds verwerkte gegevens door het schoolbestuur de opdracht te laten verstrekken aan de LVS-leverancier om de gegevens rechtstreeks aan het CBS te verstrekken (in het kader van de NCO-rapportages). Het NRO ontvangt dus geen persoonsgegevens van de leerlingen en verwerkt deze ook niet. Dit gebeurt allemaal in de beveiligde omgeving van het CBS, waar onderzoekers slechts bij kunnen in de vorm van geanonimiseerde gegevens binnen het NCO. 

    Het schoolbestuur dient de ouders de mogelijkheid te geven tot bezwaar tegen deze verdere verwerking van de persoonsgegevens, i.e. of zij bezwaar hebben tegen de uitwisseling van de persoonsgegevens van hun kinderen tussen de LVS-leverancier en het CBS ten behoeve van het NCO.

  • Wat is de grond van de verwerking van de gegevens?

    Het CBS heeft op grond van de CBS-wet tot taak van overheidswege het verrichten van statistisch onderzoek ten behoeve van praktijk, beleid en wetenschap en het openbaar maken van de op grond van zodanig onderzoek samengestelde statistieken. Het CBS is zelfstandig verwerkingsverantwoordelijke voor alle gegevens die hij verwerkt. Zijn grondslag ligt in artikel 6 lid 1 sub c van de AVG: de verwerking is noodzakelijk om te voldoen aan een wettelijke verplichting die op de verwerkingsverantwoordelijke rust. Dit geldt bijvoorbeeld voor alle gegevens die uw schoolbestuur aan DUO levert.

    Voor de LVS-gegevens is aanvullend van belang dat het verzenden van deze gegevens aan het CBS valt onder de grondslag van ‘verenigbare verwerking’. Op grond van artikel 5 lid 1 sub b van de AVG wordt de verdere verwerking van persoonsgegevens in het kader van […] wetenschappelijk onderzoek niet als onverenigbaar met de oorspronkelijke doeleinden beschouwd. De oorspronkelijke verwerkingsgrond is de wettelijke plicht van de school om de leerling van terugkoppeling te voorzien van zijn of haar voortgang en het monitoren van de kwaliteit van het onderwijs.

    Ten aanzien van de LVS-gegevens is het CBS verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerkingen ‘ontvangen’, ‘pseudonimiseren’ en ‘verwijderen van de identificerende gegevens’ en alle daarna volgende verwerkingen door het CBS.

    Uw schoolbestuur heeft met het NRO afspraken gemaakt over deze verdere verwerking en het NRO en CBS hebben afspraken gemaakt over de verwerking van de LVS-gegevens bij het CBS. Daarbij is het privacybeleid van het CBS het uitgangspunt.

    U hoeft geen aparte verwerkersovereenkomst met het CBS af te sluiten.

    Zie voor een verdere toelichting het juridisch kader van NCO.

  • Wie is er verantwoordelijk bij een datalek?

    De verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid bij datalekken gaat over op CBS, als verwerkingsverantwoordelijke. Het NRO is geen verwerkingsverantwoordelijke of verwerker.

  • Worden de gegevens geanonimiseerd of gepseudonimiseerd?

    Er is sprake van pseudonimisering. Vanuit het LVS-systeem van uw school worden identificerende gegevens meegestuurd naar het CBS, zodat het CBS de toetsgegevens kan koppelen aan de juiste leerling binnen het NCO. Dat bestand met identificerende gegevens wordt verwijderd na deze koppeling. In het NCO databestand wordt gewerkt met fictieve persoonsnummers en schoolnummers. Het CBS heeft de sleutel om deze fictieve persoonsnummers en schoolnummers naar een werkelijk persoon en school terug te halen. Deze sleutel heeft het NRO niet, deze sleutel krijgen de onderzoekers die het NCO databestand gebruiken ook niet. Voor de onderzoeker is de data anoniem.

  • Op welke termijn worden de gegevens weer verwijderd?

    Direct na koppeling van de gegevens worden de identificerende gegevens gewist; koppeling vindt plaats binnen 2-3 weken na levering van de gegevens aan het CBS.

  • Waarom zijn de rapporten vertrouwelijk als de gegevens toch geanonimiseerd of gepseudonimiseerd zijn?

    De rapporten worden aan het bestuur geleverd, waarbij aan de voorkant van het rapport ook de naam van de school staat. Alleen het bestuur kan het rapport van een school via een beveiligde omgeving downloaden. Omdat de school te identificeren is zijn de rapporten vertrouwelijk. Individuele leerlingen zijn nooit herkenbaar in de rapporten.

  • Waarom hebben jullie zoveel gegevens nodig?

    Om de data bij de CBS te kunnen koppelen aan de NCO-data hebben we voldoende gegevens nodig om de juiste persoon te kunnen identificeren; alleen naam en geboortedatum levert niet voldoende informatie om deze koppeling met voldoende succes te kunnen uitvoeren. De pseudonimisering van de gegevens vindt na koppeling plaats.

  • Verklaring samenwerking CBS en NRO voor NCO

    Het CBS heeft op grond van de CBS-wet tot taak van overheidswege het verrichten van statistisch onderzoek ten behoeve van praktijk, beleid en wetenschap en het openbaar maken van de op grond van zodanig onderzoek samengestelde statistieken. Het CBS is zelfstandig verwerkingsverantwoordelijke voor alle gegevens die hij verwerkt. Zijn grondslag ligt in artikel 6 lid 1 sub c van de AVG: de verwerking is noodzakelijk om te voldoen aan een wettelijke verplichting die op de verwerkingsverantwoordelijke rust. Dit geldt bijvoorbeeld voor alle gegevens die uw schoolbestuur aan DUO levert.

    Voor de LVS-gegevens is aanvullend van belang dat het verzenden van deze gegevens aan het CBS valt onder de grondslag van ‘verenigbare verwerking’. Op grond van artikel 5 lid 1 sub b van de AVG wordt de verdere verwerking van persoonsgegevens in het kader van […] wetenschappelijk onderzoek niet als onverenigbaar met de oorspronkelijke doeleinden beschouwd. De oorspronkelijke verwerkingsgrond is de wettelijke plicht van de school om de leerling van terugkoppeling te voorzien van zijn of haar voortgang en het monitoren van de kwaliteit van het onderwijs.

    Ten aanzien van de LVS-gegevens is het CBS verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerkingen ‘ontvangen’, ‘pseudonimiseren’ en ‘verwijderen van de identificerende gegevens’ en alle daarna volgende verwerkingen door het CBS.

    Uw schoolbestuur heeft met het NRO afspraken gemaakt over deze verdere verwerking en het NRO en CBS hebben afspraken gemaakt over de verwerking van de LVS-gegevens bij het CBS. Daarbij is het privacybeleid van het CBS het uitgangspunt.

    U hoeft geen aparte verwerkersovereenkomst met het CBS af te sluiten.

    Zie voor een verdere toelichting het juridisch kader van NCO.


Ondersteuningsvragen

  • Kan NCO uitleg geven over de rapportages?

    Na verschijning van de rapportages worden er bijeenkomsten (online of offline) georganiseerd waarin de verschillende figuren en tabellen worden toegelicht. Houd onze pagina met actuele informatie in de gaten voor de eerstvolgende data.

    Op ons informatiepunt kunt u terecht voor uitleg van de figuren en de begrippen uit de rapportages.

  • Hoe kan ik de rapportages gebruiken op mijn school?

    Inspiratie voor het gebruik van de rapportages vindt u hier.

  • Hoe kan ik de rapportages gebruiken binnen mijn bestuur?

    Inspiratie voor het gebruik van de rapportages vindt u hier.

  • Ik wil meer informatie ontvangen dan in de rapportage is opgenomen. Is dat mogelijk?

    U kunt dan zelf een onderzoeksbureau in de arm nemen en de onderzoekers toestemming geven om bij het CBS gegevens verder te analyseren. Meer informatie over directe toegang tot de gegevens en de eisen waaraan een onderzoeksbureau moet voldoen, vindt u hier:
    https://www.cbs.nl/nl-nl/onze-diensten/maatwerk-en-microdata/microdata-…

    U kunt ook het CBS vragen u de gevraagde informatie te verstrekken. Informatie daarover vindt u hier:
    https://www.cbs.nl/nl-nl/onze-diensten/maatwerk-en-microdata

  • De resultaten uit onze rapportage vallen tegen. Hoe kan dat?

    We kunnen helaas niet verklaren waarom de resultaten voor deze school tegenvallen.
    De berekeningen zijn gemaakt op basis van beschikbare informatie. Met de informatie is het niet mogelijk te achterhalen precies waarom een school dan wel relatief goed of minder goed heeft gepresteerd. Hierbij zal de school bij zichzelf te rade moeten gaan.