Over NCO
Het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs maakt slim gebruik van data die er al zijn. Daardoor wordt het onderwijs minder belast voor onderzoek. Het geeft scholen relevante informatie terug voor hun onderwijspraktijk. Én het houdt het hoge niveau van onderwijsonderzoek in Nederland in stand.
- Geen extra onderzoeksbelasting voor scholen
- Waardevolle informatie teruggeven aan scholen
- Een rijke dataset voor wetenschappelijk onderzoek
- Landelijke overzichten over het functioneren van het Nederlandse onderwijs
Bekijk voor een snelle introductie deze animatie over NCO.
Dienst van het NRO
Het NCO is een dienst van het Nationaal Regieorgaan Onderzoekonderwijs (NRO). Het NCO speelt een belangrijke rol in het creëren van een landelijk onderzoeksbestand, op basis waarvan praktijkprofessionals en beleidsmakers besluiten in het onderwijs kunnen nemen.
Het NRO heeft als doel om met kennis uit onderzoek de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs te verbeteren. Dat doet het NRO door onderwijsonderzoek te coördineren en te financieren, en door de resultaten uit dit onderzoek toegankelijk en bruikbaar te maken voor de onderwijspraktijk en het onderwijsbeleid.
Het NRO stimuleert de verbinding tussen onderwijsonderzoek, -praktijk en -beleid. Het brengt kennis over de belangrijkste onderwijsvraagstukken in kaart en maakt deze vindbaar via de merken de Kennisrotonde, NCO en Onderwijskennis. Meer lezen over het NRO
Coördinatie NCO
Het NCO wordt gecoördineerd door Carla Haelermans, en valt onder verantwoordelijkheid van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). De coördinator werkt met een team van onderzoekers aan de uitvoering en doorontwikkeling van het NCO.
De NRO-stuurgroep heeft een programmacommissie ingesteld, die bestaat uit drie leden uit de wetenschap, twee uit het beleid en vier uit het onderwijsveld. Leden worden benoemd voor drie jaar met mogelijkheid van verlenging.
De programmacommissie bewaakt de NCO-begroting en de belangen van onderwijs, beleid en onderzoek. Zij selecteert ook de modules die in NCO-verband worden uitgevoerd, en bepaalt wie het Nederlandse deel van internationaal vergelijkend onderzoek en de nationale surveys uitvoeren. Daarnaast stelt zij een technische commissie in. Daarin zitten experts die adviseren over uitvoeringskwesties met betrekking tot het verzamelen en koppelen van data.
-
Leden van de NCO Programmacommissie
- prof. dr. R.J. (Roel) Bosker (Rijksuniversiteit Groningen, hoogleraar onderwijskunde, directeur GION), voorzitter
- dr. S. (Saskia) Schenning (MBO Rijnland, lid College van Bestuur), plaatsvervangend voorzitter
- prof. dr. H.D. (Dinand) Webbink (Erasmus Universiteit Rotterdam, Erasmus School of Economics, hoogleraar beleidsevaluatie)
- prof. dr. H.G. (Herman) van de Werfhorst (European University Institute (EUI), hoogleraar sociologie)
- dr. M. (Matthijs) van den Berg (Inspectie van het Onderwijs, directeur Directie Kennis)
- drs . A.J.J. (Fons) Dingelstad (ministerie van OCW, directeur Directie Kennis)
- dr. K. (Karen) Peters (De Haagse Scholen, lid College van Bestuur)
- drs. E.M.G.H. (Eugène) Bernard (Limburgs Voortgezet Onderwijs (LVO), voorzitter Raad van Bestuur)
-
Leden van de NCO Technische Adviescommissie
- prof. dr. J.A. (Jan) van den Brakel, CBS
- dr. M (Marije) Fagginger Auer, DUO
- dr. J. (Jos) Keuning, Cito
- dhr. J. (Johan) Schokker, Boom Uitgevers Amsterdam
- dr. A.C. (Anneke) Timmermans, Rijksuniversiteit Groningen
- dr. E. (Eveline) de Zeeuw, Inspectie van het Onderwijs
NCO voor het onderwijs
Het NCO is op meerdere manieren relevant voor het onderwijs. Het geeft de onderzoekdata direct terug aan scholen in de vorm van de jaarlijkse schoolrapportages. Daarnaast biedt het NCO scholen in het primair onderwijs aanvullende halfjaarlijkse rapportages over leergroei aan. In 2021 is begonnen met een pilot met leergroeirapportages voor het sbo. Indirect geeft het NCO, via wetenschap en beleid, meer generieke informatie terug aan het onderwijs. Tegelijkertijd zorgt het NCO voor een vermindering van de onderzoekslast voor scholen door gebruik te maken van bestaande data.
Onderzoekslast
Onderwijsonderzoek is relevant op schoolniveau, maar ook op landelijk en internationaal niveau. We nemen als Nederland deel aan diverse nationale en internationale studies waarvoor medewerking van het onderwijs vereist is. Ook hierin maakt NCO een slag. NCO is zo opgezet dat leraren en hun leerlingen zo min mogelijk onderzoeklast ervaren, en dat onderzoekers toch betrouwbare uitspraken kunnen doen over het functioneren en de prestaties van het Nederlandse onderwijs.
We verminderen de onderzoekslast voor scholen:
- Door nieuwe data beter te benutten en beter te ontsluiten;
- En door verschillende databestanden slim – en veilig – te combineren in één centrale database.
- In de toekomst hoopt het NCO de onderzoeksdeelname over alle scholen te verminderen door een betere spreiding hiervan.
Tijdslijn met het verloop van NCO-activiteiten
NCO voor de wetenschap
Het NCO wil een toonaangevend databestand opbouwen dat gebruikt kan worden voor zowel fundamenteel als beleidsgericht onderwijsonderzoek. In het kernbestand is data van DUO en CBS over de instroom- en uitstroomcohorten in het primair en voortgezet onderwijs samengebracht. Onderzoekers kunnen zelfstandig aan de slag met deze NCO-data. Wel onder strikte voorwaarden, in verband met de beveiliging en anonimiteit van de gegevens.
Onderzoek met de NCO-dataset
Na toestemming kunnen onderzoekers toegang krijgen tot de NCO-data bij het CBS, via de gebruikelijke veilige route met behulp van remote access.
Voor diverse activiteiten in het kader van het NCO zijn onderzoekers nodig. Bijvoorbeeld om aanvullende gegevens te verzamelen. Naarmate er meer wordt toegevoegd groeit de waarde van het NCO, voor zowel de onderwijspraktijk als het onderwijsbeleid. Het NCO-bestand krijgt jaarlijks uitbreidingen met andere kenmerken. Ook worden de data verder verfijnd en geschoond. Wanneer in de toekomst ook (inter)nationale surveys gecombineerd kunnen worden met de NCO-data, zijn onderzoekers minder tijd kwijt aan de werving van scholen en blijft meer tijd over voor bijvoorbeeld nadere analyse.
Onderzoeksresultaat
Het NCO komt tegemoet aan de behoeften en zorgen van het onderwijs en onderzoek in Nederland. We maken representatief onderzoek op een efficiëntere manier mogelijk, met betere data en betere analysemogelijkheden. En de kennis die uit dat onderzoek voortkomt, helpt het landelijke en individuele (school)beleid te verbeteren. Het NCO geeft de onderzoekdata dus op twee manieren terug aan het onderwijs: direct in de vorm van de (half-)jaarlijkse rapportages aan scholen, de landelijke factsheets aan beleidsmakers en indirect via wetenschap.
NCO voor het onderwijsbeleid
De gegevens die worden verzameld in het kader van het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs worden gebruikt om antwoorden op verschillende onderwijsvragen te geven. Bijvoorbeeld over de effecten van het thuisonderwijs tijdens de coronacrisis op leerlingen. Deze antwoorden worden overzichtelijk gepubliceerd in diverse factsheets.
-
Meer informatie over NCO voor